Bland konsumenter riktas allra flest klagomål mot hantverkare av olika slag men det finns sätt att undvika missnöjda kunder. Jobbar man som elektriker gäller det att man kan leva upp till kundernas önskemål och det gör man med bra resultat och tydliga avtal. För att få ett bra rykte och många rekommendationer krävs det där lilla extra inom service och bemötande, och det är mödan värt för att bibehålla en framgångsrik verksamhet i en konkurrenskraftig bransch.
Hög kvalitet
Ett bra resultat är viktigare än att jobbet utförs snabbt. Att jobba som elektriker innebär vissa risker, både för en själv och för de boende där man utför sina jobb som elektriker. Det gäller att skapa ett förtroende, eftersom nöjda kunder ger dig som hantverkare ett bra rykte, och dina kunder kommer med stor sannolikhet att rekommendera dig till andra. Hög kvalitet på utförda arbeten skapar alltså en god cirkel automatiskt, och din verksamhet går bättre.
Tydliga avtal
Elektriker tar i regel betalt per timme, och många kunder räknar endast med arbetskostnaderna. I dom fall där eventuella resekostnader och andra tillägg kommer att tillkomma är det viktigt att ange det i avtalet, så att inga missförstånd uppstår. Se alltså till att ange alla kostnader till kunden redan från start och skriv exakt vad som ingår och inte. Slarviga avtal och oväntade överraskningar ger missnöjda kunder, och det vill man undvika oavsett om man jobbar med el eller andra hantverkaryrken.
Servicetänk och trevligt bemötande
När en privatperson väljer att anlita dig som elektriker betyder det per automatik att dom har ett stort förtroende för dig. Dom lämnar ifrån sig hemnycklar och larmkoder för att du ska kunna arbeta i deras hem och det medför givetvis ett stort ansvar. Kunderna räknar såklart med att du utför arbetet på ett korrekt sätt men för att få nöjda kunder har också servicetänket och bemötandet en avgörande roll. Att lämna efter sig ett kaos med skräp och väldigt smutsiga golv är inte särskilt populärt, och även om man inte behöver gå efter med dammsugare och golvmopp så bör man städa upp den värsta röran innan man lämnar för dagen.
Att arbeta som elektriker innebär både ansvar och förtroende. Ditt eget bemötande är minst lika viktigt som arbetet du utför så se alltid till att leverera det där lilla extra. Har du nöjda kunder kommer du förmodligen även att få fler tack vare rekommendationer, och det är en stor del av att lyckas driva ett framgångsrikt företag.