Med allt fler offertsidor som slåss om kundernas uppmärksamhet har en tydlig förändring skett i Googles egna annonsnätverk, Adwords. Idag domineras annonserna av dessa offerttjänster – till kundernas fördel och nackdel.
Både företag och privatpersoner kan köpa Adwordsannonser och på så vis synas högst upp på Google. När en person googlar efter vissa ord eller fraser aktiveras annonserna vilket gör att annonserna helt och hållet anpassas efter besökarens sökning.
Söker du efter ”frisör” kommer lokala frisörer att synas bland annonserna. Detsamma gäller hotell, bilverkstad osv. Google känner av att du befinner dig i en speciell stad och anpassar annonserna efter din sökning.
Hur mycket det kostar att annonsera beror helt på konkurrensen. Ju fler som slåss om platserna desto mer går priserna upp. För vissa ord är det därmed inte ens värt att annonsera då kostnaden per klick kan vara flera hundra kronor.
Offerttjänster tar över
Om du sökte på ”flyttfirmor” för ett par år sedan visades liknande resultat som om du sökte på frisör. Med andra ord lokala företag. De betalade en viss summa för att synas bland annonserna och på detta sätt locka till sig kunder.
Men antalet flyttfirmor är idag betydligt färre bland dessa annonser än tidigare. Beroende på var man bor i landet visas olika annonser så det kan visserligen vara olika men vid allmänna sökningar är det offerttjänsterna som dominerar.
Det är tjänster där kunden fyller i sina behov varpå tjänsten skickar ut informationen till flera flyttfirmor som därmed får svara på förfrågan med offert. För konsumenten kan det upplevas mycket smidigt då man får svar från flera företag på en och samma gång.
En orsak att offerttjänsterna har kunnat konkurrera ut en rad flyttfirmor från Adwords kan vara att det är mer lönsamt för dem. De har till stor sannolikhet en stor konverteringsgrad då många lockas av prispressen som sker genom att offert kan skickas av flera flyttfirmor på en och samma gång. Dessutom har de inte stora omkostnader utöver att driva sidan och skicka kunder vidare till dessa flyttfirmor.
Ökad efterfrågan kan även vara orsak
En annan orsak kan vara att det är brist på flyttfirmor i många städer. De som finns har fullt med jobb och skulle därmed inte välja att lägga pengar på ytterligare annonsering. I så fall skulle de alltså sluta med Adwords eftersom de inte söker fler kunder.
Detta samtidigt som offerttjänster kan lägga större summor på annonsering då i princip inte finns något övre tak gällande hur många kunder de kan ta hand om.